امروز عصر، وقتی داشتیم دور هم یک استکان چایی میخوردیم، پسرم در حال دیدن فوتبالیست ها بود که یادآور خاطرات نوجوانیم را داشت. اما یک سری نکات خیلی توجهم را جلب کرد :
1.چرا وقتی بچه های نوجوان ژاپن به جام جهانی میروند، هیچ اسمی از آمریکا نیست؟ چرا در طول کل سریال فوتبالیست ها اصلا نامی از آمریکا نیست؟ چرا اصولا الان که قرار است نهایتا ژاپن، قهرمان معرفی بشود، از اول اسم آمریکا را اصلا نمیبرند تا خدایی نکرده شرمنده اش نشوند؟
2.چرا برای رفتن از کشوری به کشور دیگر، همیشه با اتوبوس میروند؟ چرا در هیچ جای سریال فوتبالیست ها با هواپیما به این جا و اونجا نمیروند؟ حتی با اینکه در غربی ترین کشور اروپا و یا شرقی ترین کشور آسیا هستند! اما میبینیم که نصف حرکات فوتبالی را در هوا انجام میدهند!
3.چرا از قسمت های اول این سریال تا آخرش، بهترین بازیکن ها به مهاجرت و رفتن به اروپا فکر میکنند؟ چرا ماندن در کشورشون، سهم بچه های درجه دو و سه هست؟
4. چرا اینقدر قائم به شخص هستند و تا کار گروه گیر نکنه و یا کاپیتان ها بیمار و مصدوم نشوند، کار، تشکیلاتی پیش نمیره؟! اصلا چرا کار تشکیلاتی را له میکنند؟!
5. چرا در فیلم محصول کشور معروف به علم و توسعه، هیچ حرفی از درس و امتحان و قبولی و یا ردی نیست؟ اصلا تا الان دیدید که غیر از مجلات ورزشی و فوتبالی، کتاب دیگری در این فیلم در دست بچه ها باشه؟!
6. ژاپن، هیچ شهره و معروفیتی در فوتبال ندارد! پش چرا در این فیلم، فقط مدرسه فوتبال و ادعای قهرمانی جهان نشون میدهند؟
7. چرا همه والدین ستاره ها، تنها زندگی میکنند؟ مادر سوباسا تنهاست... پدر تارو تنهاست... مادر کاکرو تنهاست... پدر سوباسو در اونطرف دنیا تنهاست... و...
8. چرا ژاپنی های چشم بادمی، نقاشی چشم های این کارتون را با چشمهایی اینقدر درشت و روشن کشیده اند؟!
و ده ها نکته دیگر که در نگاه اول، کودکانه و حتی خنده دار است اما حواس بچه های ما را به صورت ناخودآگاه، متوجه این کلمات میکند: جهان تک قطبی، عملیات زمینی، مهاجرت نخبگان، عدم اعتماد به تشکیلات، عدم توجه به توسعه علمی، گرفتن دنیا با فوتبال، تنهایی عمیق خانوادگی، درشت کردن ضعف ها جهت عدم توجه عموم به آنها و...
حدودا صد و بیست قسمت هست و در حالت طبیعی و بدون احتساب تعطیلات، ذهن و ناخودآگاه کودک ما در طول چهار ماه با این آموزه ها مواجه است!! برای فورمت کردن این آموزه ها چه باید کرد؟! حوزه های علمیه و طرح صالحین و پایگاه بسیج محله و نهادهای اسلامی و انقلابی و سایر فامیل های وابسته، چقدر باید کار کنند تا پاسخگوی ناخودآگاه کودک من و شما باشند که برای یک سریال چهار ماهه اش، 17 نفر کارشناس مسائل استراتژیک روی آن کار کرده اند؟!
محمد رضا حدادپور جهرمی